Deniz Sağdıç

1982’de Mersin, Türkiye’de doğdu. İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.

Avize, yaşadığım coğrafyadaki gibi batıya öykünen, gelişmekte olan ülke toplumlarında 90’lara kadar bir sosyal statü metası olarak görülmüştür. Şatafatlı avizeler orta gelir grubu insanların evlerinde, diğer eşyalar gibi güven ve aile sıcaklığının sembolü olmaktan öte konuklara hane halkının ekonomik ve kültürel sınıf değişimini gösteren bir sembol halini almıştır. Topluma göre avizenin aydınlatma amacı tek başına işlevsel değildir. Gelir durumu yükseldiğinde satın alınan ilk dekorasyon öğesi durumundadır. Avizenin söz konusu konumu toplumun parayla olan ilişkisini ve bu ilişkinin ev kavramına yansımasını da gösterir. Gelir durumu yükseldikçe ev, aile için dış etkilerden izole, güvenlikli bir barınma yeri amacını aşarak, dışa açılan, gösterilen bir yer halini almaya başlar. “Money Talks” isimli çalışmada avize kullanarak, ekonominin insan yaşamına etkilerini, ev içi yaşamın paralelinde yansıtmayı amaçladım. Avizedeki kristallerin yerlerini tedavülden kalkmış madeni paralar almıştır. Avizenin orta temel parçasına gizlediğim elektrik motoru tüm avizenin titremesini, madeni paraların birbirine çarparak deyim yerindeyse “şıngırdamalarını” sağlamaktadır. Tüm sistem bir hareket sensörüne bağlıdır. Böylece yanına yaklaşıldığında avizenin lambaları yanmakta aynı zamanda titreyerek metal paraların sesi duyulur hale gelmekte, adeta para izleyiciyle konuşmaktadır. Madeni paraların çıkardığı bu ses aynı zamanda para sesinin “hoş” olarak ifade edildiği yaşadığım toplumun kültürel alışkanlıklarına da gönderimde bulunmaktadır. Madeni paraların çıkardıkları sesin izleyenle konuşması ve bu gönderimle “Money Talks” ismini alan çalışma, kapitalizmin merkezi durumundaki ülke toplumlarında paranın her kapıyı açan gücünü aynı sözcüklerle ifade eden deyime de atıfta bulunmaktadır. Kapitalizmin başarıyı parayla ölçen özelliği her toplumu etkilemiş, orta gelir sınıfından bir üst sınıfa yükseldiğini göstermek isteyen bireyler hayallerindeki köşkleri satın alacak kadar varlık olamamış olsalar da, mevcut evlerini bu hayalin bir sembolüyle bezemişlerdir.